12+ måneder før den store dag - Hvad skal i have styr på?
1. Annoncér forlovelsen
Som det første step mod brylluppet skal i fortælle familie og venner om jeres forlovelse.
Husk at nyde hinanden og kærligheden i denne tid, da det er en helt speciel følelse at være forlovet.
2. Læg et budget
Det (næst) vigtigste punkt i bryllupsplanlægningen!
Det er vigtigt at i som par bliver enige om et budget. Sæt jer ned med et godt glas vin, en god kop kaffe eller andet lækkert, der kan berolige nerverne lidt og gennemgå de forskellige poster til brylluppet.
Gennemgå jeres begges forventninger: hvad er need to have og hvad er nice to have, samt er der nogle bestemte ønsker i SKAL have implementeret?
Tip 1: Start med de store poster som lokaler, mad & drikke, musik, servering, fotograf, blomster/udsmykning.
Tip 2: Vær realistiske og sæt evt. grænsen for hver post højere end i egentlig tænker den bliver, så i ikke bliver forskrækkede undervejs, hvis priserne ændrer sig eller der kommer uforudsete udgifter.
Note: Medregn evt. en buffer, da mange kostpriser i posterne kan skride undervejs samt efter brylluppet (ja, der vil desværre være nogle bryllupsposter, der skal betales efter brylluppet). Eksempelvis kan tidsplanen for tjenere og kokke skride, hvorfor de bliver nødt til at blive længere end først tiltænkt og derfor skal have udbetalt ekstra løn efter festen (hvis i holder det et sted, hvor i selv står for at booke tjenere).
3. Tal om stil og stemning
Snak igennem, hvad jeres tanker hver især er for stil og stemning. Skal i have et klassisk og traditionelt bryllup? Ønsker i der skal være et bestemt tema? Har i en hobby, der skal inkluderes i festen?
Herregårdsbryllup, rustikt ladebryllup, destinations-bryllup i sydens sol eller måske bare en intim middag med de nærmeste?
Jeres ønskede stil og stemning kan også have betydning for, hvilken dato jeres store dag skal ligge på – Eksempelvis et vinterbryllup eller julebryllup i december eller et mærkedagsbryllup på en dag, der er speciel for jer (fx jeres årsdag).
4. Book venue og evt. Bryllupsplanlægger
Når i har fået klarlagt jeres ønskede stil og stemning for brylluppet, er i klar til at booke lokation til den store dag.
Nogle lokationer har en bryllupsplanlægger tilknyttet, der står til rådighed og kan hjælpe jer med at planlægge jeres drømmebryllup. Andre gange skal i selv ud og finde en bryllupsekspert, der har helt styr på alle detaljerne - helt ned til de mindste ting, som den nyudklækkede planlægger ikke har for øje.
Husk! Koordiner med både lokationen/venue og jeres ønskede kirke, at de begge er ledige den dag i vil afholde brylluppet, INDEN i booker endeligt.
Tip: Ønsker i at holde bryllup i den danske bryllupshøjsæson (Maj-September) skal i være ude i meget god tid. Efter Covid19 er mange venues booket flere år ud i fremtiden og dette er en tendens, der stadig holder ved i 2024/2025. Kontakt derfor jeres ønskede venue lige så snart i har en idé om, hvornår den store dag skal være, så i ikke kommer for langt i planlægningen for derefter at blive bremset igen grundet utilgængelighed.
5. Book Kirke
Hvilken Kirke vil I giftes i?
I har som udgangspunkt ret til at blive gift i en valgfri kirke i jeres bopælskommune, samt den kirke i hver især blev døbt og konfirmeret i.
6. Book fotograf
En fotograf er en rigtig god investering til jeres bryllup, da de fanger mange øjeblikke som i selv og jeres gæster ikke vil fange i momentet. En bryllupsdag forløber hurtigere end i forventer og derfor er det godt at have en masse billeder i kan kigge tilbage på efterfølgende.
7. Book mad og tjenere
Hvis I har booket en lokation/venue uden mad, skal i sørge for at få booket det hurtigt efter i har fået bekræftet jeres valgte dato med venue og kirken. Der er mange om buddet og i kan derfor risikere at jeres ønskede cater er blevet booket i mellemtiden, hvis i venter for længe. Specielt hvis det er en cater, hvor kokken skal komme ud og lave maden på jeres lokation.
8. Book band eller DJ
Et vigtigt punkt til senere på aftenen: let’s get this party started!
Overvej hvilket udtryk i ønsker: Er i til et band eller en DJ? Eller vil i gerne have en live optræden som overgang mellem middagen og fest?
Et ekstra punkt: Skal der være musik under maden?
Det kan både være et forstyrrende element, hvis der er musik under indslagene, men samtidig også være en fantastisk atmosfære-skaber under middagen.
En anderledes mulighed er at booke en guitarist eller pianist, der kan spille baggrundsmusik under middagen for et mere klassisk eller akustisk udtryk uden at der er en vokal med indover.
9. Send et ‘Save the date’ kort ud
Lige så snart at kirken og venuet er booket, er det en god idé at sende en Save the Date/gem datoen invitation til dine gæster, så de kan reservere dagen.
En Save the Date invitation er simpel og nem – det kræver bare at i har fastsat datoen og lavet en gæsteliste. Alle de andre detaljer kommer jo i den officielle invitation senere hen.
Se vores udvalg af Save the Date invitationer her.